Prošić je rođen 1971. godine u Bosanskom Petrovcu, po zanimanju je diplomirani inžinjer šumarstva , a funkciju načelnika opštine preuzeo je nakon smrti Milanka Brkljača, u oktobru 2010. godine. Njegovo političko djelovanje usmjereno je na izradu i realizaciju projekata suštinskih za razvoj i održanje lokalne zajednice, pri čemu mali projekti i rješavanje svakodnevnih problema građana predstavljaju prioritet.
PV: Prošlo je nešto više od godinu dana kako ste preuzeli funkciju načelnika opštine. Koliko ste zadovoljni dosad urađenim i kako ocjenjujete trenutnu situaciju na području Petrovca sa pozicije prvog čovjeka ove opštine?
– Stanovnici Petrovca dijele sudbinu većine u Republici Srpskoj i moglo bi se reći da je standard na nivou prosjeka. To je socijalno posmatrano uravnotežena sredina gdje nema velikih oscilacija, tj. nema izrazito bogatih, a ni siromašnih. Iznositi neke statističke podatke je neobjektivno zbog specificnosti po pitanju migracija i fiktivnih boravišnih prijava. Ti podaci se mogu frizirati od najgorih do najboljih. Činjenica je da u Driniću nema gladnih, ali svakako da je život daleko od lakog. Godinu dana je relativno kratak period da bi se mogla davati bilo kakva ocjena postignutih rezultata. Bilo je puno nezahvalnog i nevidljivog rada u cilju pripremanja projekata i stvaranja klime za dalje aktivnosti. Mi se nalazimo u drugoj fazi razvoja naše lokalne zajednice gdje nakon obnove zgarišta i stvaranja osnovnih životnih uslova treba krenuti u fazu nadgradnje. Za to su potrebni ljudski resursi koji su žedni rada i stvaranja uz neophodnu nadgradnju infrastrukture.
PV: Naša opština se nalazi na nezahvalnom drugom mjestu u Republici Srpskoj, kada je riječ o dugovanjima šumskih gazdinstava prema opštinama. Kako komentarišete trenutnu krizu u šumarstvu i činjenicu da od 23 gazdinstva samo „Borja“ iz Teslića i Šumsko gazdinstvo „Oštrelj-Drinić“ imaju dug veći od milion maraka? Kako naplatiti dugovanja?
– Ja se nadam da je ta situacija prevaziđena. Potpisali smo sporazum o reprogramu dugovanja kojim se predviđa isplata u 12 jednakih rata uz kontinuiranu isplatu novonastalih obaveza. Tri mjeseca se poštuje planirana dinamika i zahvaljujući toj činjenici uspješno ćemo privesti ovu fiskalnu godinu. Sa nastavkom poštovanja sporazuma bi se stvorilo dovoljno prostora u budžetu opštine za planirane investicije. Svima nam treba biti prioritetan zadatak potpuno ozdravljenje šumskog gazdinstva, kao privrednog subjekta koji je nosilac opstanka i razvoja. Bez stabilnog šumskog gazdinstva nema razvoja.
PV: Šta biste, kada je riječ o privrednom sektoru u našoj opštini, ove godine izdvojili kao pozitivan, a šta kao negativan primjer?
– Teško je bilo koga imenovati, jer privrednici su bili opterećeni razno raznim problemima. Imam utisak da su pozitivni ili negativni trendovi više rezultat sretnih ili nesretnih okolnosti nego neke razrađene menadžment strategije. Ipak treba spomenuti „Drvokomerc“, koji zaista prati trendove i ulaže u edukovanost svojih uposlenika, te je tržišno orjentisan. S druge strane, „Drvokomerc“ je i negativan primjer po pitanju ekološke neodgovornosti i doprinosa lokalnoj zajednici. Nadam se da ćemo u najskorijoj budućnosti prevazići i ove probleme dogovorom sa menadžmentom preduzeća. Ima više negativnih primjera po pitanju poslovanja, ali raduje da kod njih nije splasnuo preduzetnički duh, već se iznalaze mogućnosti za transformaciju i ozdravljenje.
PV: Kakav je budžet opštine za narednu godinu, koje su njegove najvažnije odrednice i u kojoj mjeri će on biti stabilizacioni, a u kojoj mjeri razvojni?
– Budžet za narednu godinu smo planirali za 50% veći od izvršenja u 2011. I on bi iznosio 1.575,241,00 KM. To nam ostavlja prostora za realizaciju planiranih infrastrukturnih projekata. Planirali smo iz budžetskih sredstava asfaltirati 1300 m lokalnih puteva, tj. sve iz prve prioritetne grupe. Iz kreditne linije IRB – a planiramo dalekovod Bosanski Petrovac – Drinić uz završetak elektrifikacije niskonaponske mreže u naselju Gavrići. Nova institucija u narednoj godini će biti opštinska turistička organizacija, za čije finansiranje iz budžeta smo izdvojili 17.700,00 KM. Komunalno preduzeće napokon od 01. 01. 2012. prelazi u vlasništvo opštine, te smo planirali za potrebe funkcionisanja izdvojiti ukupno 82.000,00 KM. Za stipendiranje studenta smo planirali 20.000,00 KM i ostala davanja građanima po pitanjima dodataka i pomoći u visini 25.310,00 KM. Ulaganja u poljoprivredu su planirana u visini od 15.000,00 KM., te 13.200,00 KM subvencije za javni prevoz TAKSI vozilima i ukupno 104.300,00 grant sredstava neprofitnim subjektima. Za javnu rasvjetu će se izdvojiti 14.800,00 KM. Planirani rashodi za lična primanja zadržana su na nivou 2011.godine, a planira se smanjenje plata za 5%. Ostale rashodovne stavke su u nivou prošlogodišnjih ili niže. Htjeli smo planirati podsticaje za samozapošljavanje i pokretanje seoskog turizma, ali nismo imali prostora. Ako bi se stvorili uslovi da rebalansom budemo imali nešto viška, to bi bili prioriteti.
PV: Nekoliko mjeseci Drinićani su bili suočeni sa nezapamćenim redukcijama vode. Na koji način opština može riješiti ovaj problem?
– Kandidovali smo se za projekat Vlade Republike Srpske finansiranja vodovoda i kanalizacija. To su 50 % kreditna sredstva od evropske investicione banke, 20% grant sredstva, 15% finansiranje lokalne zajednice i 15% iz drugih izvora. Ocekujemo odobrenje projekta za koji ispunjavamo uslove. To bi bilo rješenje spajanja na vodovod Sanica – Bosanski Petrovac. Vršilo bi se dodatno vodosnabdjevanje u sušnim periodima. Ukupna predračunska vrijednost projekta je 650.000,00 KM uz 100.000,00 KM za zaštitu postojecih izvorišta i vodozahvata. U budžetu smo predvidjeli 148.000,00 KM za plaćanja PDV – a na izvedene radove. Svakako da je zaštita vodozahvatnog pojasa i smanjenje gubitaka na postojećem vodovodu takođe potrebno.
Sa opštinom Bosanski Petrovac smo u dogovorima da se nastavi i druga faza kojom bi bila obuhvaćena i čitava Bukovača izgradnjom rezervoara na Stražbenici.
PV: U planu je izgradnja Vatrogasnog doma, vrijedna 340. 000,00 KM. Ko finansira ovaj projekat i kad se može očekivati njegova realizacija?
– Iz razvojnog programa Republike Srpske nam je odobren ovaj projekat u visini 340.000 KM. Sufinansiranje opštine je planirano u budžetu od 60.000,00 KM. Realizacija se očekuje već u prvoj polovini naredne godine.
PV: Kako se odvija proces legalizacije bespravno sagrađenih objekata?
– Nismo zadovoljni dinamikom podnošenja zahtjeva. Građani bi trebali da shvate da je to proces koji trebaju završiti. Mi smo donijeli odluku o legalizaciji pod najpovoljnijim mogućim uslovima, tj. svi objekti sagrađeni do 2000. godine su legalni, te vlasnici mogu podnijeti zahtjeve za izdavanje uvjerenja, a svi ostali plaćaju naknadu u visini od samo 10% obračunatih iznosa naknada.
PV: Svjedoci smo vremena u kojem je trend živjeti u velikim gradovima, dok ruralna područja ostaju i postaju prazna. Kako spriječiti taj negativan trend i ostvariti povoljniju strukturu stanovništva?
-Globalni je trend migracije ka urbanim centrima, pa nismo ni mi izuzetak. Povoljna je okolnost što se pomalo shvata značaj ruralnih sredina, ali sigurno da mnogo više treba uraditi na zadržavanju stanovništva. Populaciona politika je u ovom trenutku najprioritetniji zadatak. Globalno imamo problem povećanja stanovništva na planeti, a mi se susrećemo sa obrnutim procesom, starenja i izumiranja. Šta uraditi? Hrvatska je uvela područja od posebne državne skrbi. Ako želimo da utičemo na populacionu politiku i proces migracija onda moramo omogućiti povoljnosti života u identifikovanim prioritetnim područjima. Sada smo svjedoci da naši stanovnici drva za ogrjev plaćaju po punim komercijalnim cijenama, porezi i doprinosi su svuda isti, a troškovi lječenja i obrazovanja uvećani. Cijene naših proizvoda i usluga su opterećene nepovoljnom položajnom rentom, infrastruktura nam je oskudna, ljudski resursi skromni.
Moji prijedlozi za zaustavljanje tog negativnog trenda su: formiranje fonda za razvoj strateških područja, čiji bi akcenat bio na izgradnji infrastrukture. Fond bi obezbjeđivao sredstva iz Republičkog budžeta, opštinskih budžeta, evropskih fondova, banaka, donacija, te privrednika koji bi imali poreske olakšice srazmjerno ulaganju u fond, zatim osnivanje revolving fonda za investicije u stočarstvu po jasno izradenim strateškim programima, smanjene stope poreza i doprinosa u identifikovanim strateškim područjima. Poželjni bi bili i bezkamatni start ap krediti za porodični biznis i samozapošljavanje, kao i ukidanje PDV – a na osnovne životne namirnice, jeftiniji energenti, kadrovsko stambeno zbrinjavanje i dodatno stimulisanje deficitarnih kadrova kroz dodatak na platu, pomoć pri stambenom zbrinjavanju porodica sa troje i više djece kroz bezkamatno dugoročno zaduženje, te ravnomjerno raspoređivanje prihoda od koncesija na sve stanovnike, tako da se dio prihoda uplaćuje direktno na račune stanovnika identifikovanog strateškog područja, a dio u fond za razvoj.